nowości i wydarzenia

W Poznaniu tramwaj jeździ już na Naramowice

24.04.2022

23 kwietnia ruszył tramwaj na Naramowice w Poznaniu. Pasażerowie mogą korzystać z wszystkich przystanków na całej długości nowej trasy prowadzącej do ul. Błażeja. 

Ponad 3-kilometrowa trasa tramwajowa jest gotowa po niespełna dwóch latach od rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych (na przełomie maja i czerwca 2020 r.). Torowisko swój początek ma przy pętli Wilczak, która została przebudowana w 2019 roku. Od sierpnia 2021 r. tramwaj jeździ wzdłuż ul. Naramowickiej do ul. Włodarskiej. Od początku października ubiegłego roku można już dojechać w rejon ul. Lechickiej. 

Od 23 kwietnia do dyspozycji pasażerów jest już cała trasa. Tramwaje jeżdżą nowym wiaduktem nad ul. Lechicką, by następnie zatrzymać się w rejonie skrzyżowania z ul. Sarmacką na przystanku autobusowo-tramwajowym “Naramowice”. Kolejny przystanek to “Os. Łokietka” w rejonie ul. Łużyckiej, a następny – “Jasna Rola” przy skrzyżowaniu ul. Zofii Hilczer-Kurnatowskiej i al. Praw Kobiet. Ostatni przystanek jest przy ulicy Błażeja i taką też nosi nazwę. Z myślą o wydłużeniu w przyszłości torowiska na północ Poznania nie powstała tam pętla, ale końcówka czołowa przystosowana do obsługi dwukierunkowych tramwajów. 

Cicho i bezpiecznie
Trasa została wykonana w technologii ograniczającej hałas i drgania. Jest też wyposażona w nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności użycia tradycyjnego zwrotnika. Wykorzystywany będzie również system monitoringu odbieraków oraz tester zwarcia osiowego.

Ponadto trasa jest wyposażana w Totupoint – system pomagający osobom niewidomym i słabowidzącym pewniej poruszać się w obrębie przystanków. Na słupach tablic informacji pasażerskiej znajdują się przyciski, które będą wyzwalać głosową informację o odjazdach tramwajów. Infrastruktura dla osób z niepełnosprawnościami zostanie uzupełniona również o system fakturowych oznaczeń nawierzchni.

Przybywa dróg i chodników
W dalszym ciągu kontynuowane są prace związane z układem drogowym towarzyszącym trasie tramwajowej. Łączna długość budowanych lub przebudowanych dróg, razem z dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km.

Zakończenie całego zadania, czyli oddanie do użytku również układu drogowego, planowane jest na jesień bieżącego roku.

Powrót