nowości i wydarzenia

Połączyliśmy dwie nitki tunelu w ciągu trasy S52

16.01.2024

15 stycznia „przebiliśmy” tunel na wylot łącząc wykopy prowadzone od wschodniej i zachodniej strony.

Przez 2,5 roku wybieraliśmy ziemię spod kolejnych segmentów stropu i betonowaliśmy etapami dno tunelu. Ze względu na ukształtowanie terenu pod Zielonkami nie była to jednak łatwa operacja. 

Tunel dość szybko opada i równie szybko się wznosi. Spadek ma nawet 4,6 proc. (4,6 m na każde 100 metrów drogi). Wjazd do tunelu od strony Zielonek (zachodni portal) położony jest na wysokości 234 m n.p.m., a od strony Węgrzc (wschodni portal) 221 m n.p.m. 

Jego najniższy punkt jest na poziomie 216 m n.p.m., czyli 18 m niżej niż wjazd od strony Zielonek i 5 m niżej, niż wjazd od strony Węgrzc. Ten najniższy punkt tunelu znajduje się dokładnie 13m pod ul. Bankową w Zielonkach. 

Dodatkowo droga nie prowadzi pod ziemią prosto. Jadąc od strony Węgrzc kierowcy będą w tunelu jechać łukiem w prawo, co spowoduje, że w tunelu, będącym częścią drogi ekspresowej, będzie obowiązywać ograniczenie prędkości 80 km/h

Jego budowę metodą podstropową rozpoczęliśmy latem 2021 roku. Co miesiąc obiekt wydłużał się średnio o ok. 25 m. Gdy go ukończymy, będzie mieć 653 metry długości i trzy pasy ruchu w obu kierunkach. 

Całą inwestycję S52, czyli północną obwodnicę Krakowa, realizujemy wspólnie z firmą Gülermak.

Powrót